вівторок, 10 травня 2022 р.

"Електронна музика та її інструменти" дистанційний урок №32 7 клас

Перегляньте відео з теоретичним матеріалом уроку







Для допитливих: Звучать електронні інструменти
- Лазерна арфа

- Синтезатор 

- Вокодер  

- Терменвокс 

- Оптиган 
- Електроскрипка

- Цифровий електробаян 

Електрогитара

Перевір свої знання з теми: 
1. Виконайте тестове завдання за посиланням вчителя в Гугл класі.
В центрі гри з'являються інструменти, їх мишкою  (або пальцем на сенсорному екрані) пересуваємо в певну категорію: струнні - до струнних, ударні - до ударних, духові - до духових. 
В кінці гри  (коли всі зображення ви розставите по категоріях) перевірте свої відповіді, натиснувши синій кружечок з галочкою  праворуч внизу. Якщо відповіді вірні, вони засвітяться зеленим кольором, якщо трапиться помилка - вона засвітиться червоним ( можете її виправити, переставити в іншу категорію і звірити знову).
Надішліть вчителю скриншот виконаних завдань.

понеділок, 2 травня 2022 р.

Дистанційний урок №31 9 клас "Мистецтво в діалозі культур"

 Опрацюйте дистанційний урок №31 за підручником Масол Л.М.

або перегляньте відео  з теоретичним викладом матеріалу 


Перевірте свої знання з теми уроку , давши відповіді на тестові запитання за посиланням вчителя в Гугл класі.


Дистанційний урок №31 7 клас музичне мистецтво "Музика телеекрану"

 Опрацюйте дистанційний урок за підручником за посиланням   "Музика з телеекрану" 

або переглянь відео з теоретичним викладом матеріалу уроку 



та дайте відповіді на питання:


Або виконайте тестове завдання за посиланням вчителя в Гугл класі.

Гра "Види мистецтва"
 
Пазл "Кіноафіша"



Узагальнючий урок 35 в 7 класі

 ПРОАНАЛІЗУЙ ЗОБРАЖЕННЯ ЗА ПОДАНИМ ПЛАНОМ:

  • 1. До яких видів образотворчого мистецтва можна віднести дане зображення?
  • 2. Назви засоби виразності, які використано при створенні цього художнього твору.
  • 3. Яким видам образотворчого мистецтва притаманні такі засоби?
  • 4. Визнач, які зі складових поданого на зображенні об’єкту створював дизайнер, архітектор, майстер декоративно-прикладного мистецтва.

Альтанка у парку. Елемент садово-паркового комплексу

неділя, 1 травня 2022 р.

Дистанційний урок №32 6 клас "Батальний жанр в образотворчому мистецтві"

 Опрацюйте відео до теми уроку 


або урок за підручником 

Батальний жанр (від французького слова «батай» - «битва») присвячений темам війни і військового життя. Він тісно пов’язаний з історичним жанром, але є старшим за нього - атаки хоробрих воїнів зображували вже первісні художники. Безумовно, вони намагалися залишити для нащадків відомості про якісь славетні завоювання. Проте нині ніхто вже не знає, хто і кого тоді переміг.

Дуже популярним був батальний жанр також у Давньому Єгипті і Давньому Дворіччі. Якщо участь у битві брав сам фараон або цар, його зображували набагато більшим за розміром, ніж інших воїнів, - зрозуміло, перемога під керівництвом такого «велетня» була забезпечена. Митці Давньої Греції і особливо Давнього Риму залишили численні й дуже детальні «розповіді» про війни (головним чином, звичайно, славетні завоювання) античного часу.

В епоху Середньовіччя війна (або турніри - у мирні часи) стала чи не головним заняттям королів та лицарства. Звичайно, численні мініатюри, рельєфи і гобелени відтворюють найцікавіші, на думку замовників і митців, епізоди середньовічних війн. Наприклад, про завоювання Англії Вільгельмом Нормандським у 1066 р. в усіх подробицях розповідає вузький і довгий вишитий килим, який виготовили під керівництвом дружини Вільгельма, королеви Матильди.

Пабло Пікассо. Герніка. Цю картину художник створив під враженням жахіть, які відбувалися під час Другої світової війни.

Популярним був батальний жанр і в наступні часи. У 1503 р. відбувся такий собі мистецький «двобій» між великими художниками - Леонардо да Вінчі та Мікеланджело. Їм замовили дві фрески про перемоги флорентійців - «Битва при Анг’ярі» і «Битва при Кашині». Фрески мали прикрасити Палаццо Веккіо - головну суспільну будівлю Флоренції. Художники створили ескізи, кращим було визнано задум Мікеланджело, але насправді переможця у двобої не було - Мікеланджело навіть не почав свою фреску, а Леонардо вирішив виконати її фарбами за своїм найновішим рецептом, і експеримент виявився невдалим.

В академічній ієрархії жанрів батальний жанр посідав досить почесне місце. У XVII-XVIII ст. до нього звертається чимало славетних митців, зокрема Пітер Пауель Рубенс, Дієго Веласкес та ін.

Лише в XIX ст. ставлення до батального жанру починає змінюватися. Художники дедалі частіше зображують непарадний, буденний, важкий і страшний бік війни.

О. Данченко. Ілюстація до «Кобзаря» Т. Шевченка.

С. Васильківський. Сторожа запорозьких вольностей

Популярними стають також панорами, де «продовженням» живописного полотна є реальні предмети (панорама Ф. Рубо «Оборона Севастополя»). Дуже трагічні твори залишили художники про Першу і Другу світові війни («Герніка» Пабло Пікассо). Вони одночасно підкреслюють вражаючу мужність і гідність звичайних людей, їхню здатність до подвигу і самопожертви.

В Україні завжди пам’ятали про славетні часи Київської Русі та козацтва. Численні митці, і перш за все Тарас Шевченко, зверталися до історичних сюжетів. Відомими українськими баталістами були живописець М. Самокиш, графіки М. Дерегус та О. Данченко.

  • 1. Що є спільного в історичного і батального жанрів? Чим вони відрізняються?
  • 2. Як змінювалося із часом ставлення до батального жанру?
 За власним задумом  виконай творчу роботу присвячену зображенню подій пов'язаних із воєнними діями.


Дистанційний урок №31 6 клас "Історичний жанр в образотворчому мистецтві

Перегляньте дистанційний урок  

Історичний жанр в образотворчому мистецтві

або опрацюйте матеріал підручника

Історичний жанр - це зображення історичних подій. Він існує в живописі, графіці, скульптурі. З’явився історичний жанр в античну епоху. Фараони Давнього Єгипту і царі Давнього Дворіччя зазвичай замовляли художникам твори про власні подвиги і діяння, а ось подіями минулого якось не дуже цікавилися. А в Давній Греції розповіді про Троянську війну сприймали саме як історію. Так само ставилися до легенд про своє місто й у Давньому Римі.

В епоху Середньовіччя історичний жанр був тісно пов’язаний з релігійним: адже найважливішими подіями історії вважали ті, про які йдеться у Біблії та Євангелії. У XV-XVI ст. почали захоплюватися також сюжетами з античної історії. Але героїв Давньої Греції і Давнього Риму художники зображували в костюмах своєї епохи і серед сучасних їм споруд.

У XVII ст., коли склалася академічна ієрархія жанрів, історична картина була оголошена одним з найвищих досягнень, на яке може бути здатен художник. Щоправда, на думку академій, це стосувалося лише біблійної або античної історії. Кращим студентам навіть пропонували кілька років пожити в Римі за рахунок академії, щоб краще відчути «дух античності». Отримання Римської премії було головною мрією молодих художників аж до середини XIX ст. Так, Карл Брюллов, вчитель Тараса Шевченка, саме в Італії створив свою відому картину «Останній день Помпеї».

Проте на межі XVIII-XIX ст. у художників (а також у поетів, письменників, музикантів) з’являється цікавість до історії власної країни. Кращі історичні картини XIX ст. є вражаюче реальними, глядач починає відчувати себе вже не свідком, а справжнім учасником подій минулого. Згадайте, наприклад, славетні картини Василя Сурикова - «Ранок стрілецької страти» або «Бояриня Морозова». Крім того, митці починають серйозно вивчати старовинну архітектуру, одяг, побут, звичаї, а також наділяти своїх героїв цікавими, складними характерами.

К. Брюллов. Останній день Помпеї. Славетна картина зображує страшну природну катастрофу - виверження вулкана Везувій, під час якого загинуло кілька міст, у тому числі Помпеї, які були в часи Давнього Риму чимось на зразок курорту. Брюллов відвідав помпейські археологічні розкопки - і його враження швидко перетворилося в задум картини.

Матейко Я. Люблінська унія. Зверніть увагу на кількість історичних деталей (одяг, прикраси, зброя тощо), які використав художник у своїй картині.

Спробуйте створити композицію на історичну тему

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі, фломастери, гелеві ручки.

План роботи:

  • Створіть ескіз для майбутньої композиції. Для цього на окремому аркуші в невеличкому розмірі (не більше 10 см) спробуйте намалювати свій задум. На цьому етапі варто обрати для майбутньої роботи формат - прямокутний, квадратний, колоподібний, видовжений тощо, а також вирішити, який композиційний прийом можна застосувати. На ескізі можна пошукати відповідь на питання, де ви створите найбільший контраст, де змістовий центр композиції. Можна також випробувати і колірне рішення.
  • Олівцем на аркуші паперу скомпонуйте зображення, перенісши його з ескізу.
  • Деталізуйте частини зображення, продумуючи деталі.
  • Виправте помилки в побудові та композиційному розміщенні частин зображення.
  • Підготуйте малюнок до подальшої роботи: зітріть усі допоміжні лінії, які ви використовували для побудови, зайві лінії.
  • На палітрі поруч підберіть кольори, які б відповідали кольорам, задуманим в ескізі. Почати роботу фарбами краще з тих кольорів, які вам зрозуміліші.
  • Поспостерігайте, які різні колірні, тонові та півтонові співвідношення на різних частинах композиції.
  • Чи вдалося вам створити найбільший контраст, змістовий центр?
  • Наприкінці роботи подивіться на результат загалом - чи немає якихось деталей, які б заважали сприйняттю роботи з невеликої відстані. Для цього відійдіть на кілька кроків і подивіться на роботу. Занадто світлі ділянки пригасіть, занадто темні трошки висвітліть, якщо побачите, що в ході роботи викривилися пропорції, виправте їх.

В. Васнецов. Баян


29 дистанційний урок захист України 11 клас "Порядок дій в умовах особливого періоду"

 Що означає термін «надзвичайна ситуація»?

Дії в особливий (воєнний) період. Особливий період — це період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення бойових дій.

В особливий період єдина державна система цивільного захисту функціонує відповідно до Кодексу цивільного захисту та з урахуванням особливостей, що визначаються згідно з вимогами Законів України «Про правовий режим воєнного стану», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а також інших нормативно-правових актів.

Метою введення особливого періоду є створення умов для здійснення органами державної влади, військовим командуванням, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями наданих їм повноважень у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності, територіальній цілісності.

Військовим командуванням надається право разом з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати певні заходи правового режиму воєнного стану щодо захисту населення від можливих загроз.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в умовах особливого періоду та військово-політичних конфліктів організовують:

  • навчання працюючого населення діям у надзвичайних ситуаціях, спричинених застосуванням зброї, за програмою прискореної підготовки працівників. Навчання населення здійснюють: за місцем роботи (особи, які працюють); за місцем навчання (діти дошкільного віку, учні та студенти); за місцем проживання (особи, які не працюють);
  • проведення функціонального навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів захисту населення в особливий період, за прискореною програмою;
  • проведення навчання фахівців спеціалізованих служб ЦЗ (за спеціальностями);
  • проведення інформаційно-просвітницької роботи серед непрацюючого населення щодо правил поведінки в умовах бойових дій;
  • виготовлення та розповсюдження інформаційних матеріалів (брошур, буклетів, плакатів, пам'яток тощо) з питань дій населення в надзвичайних ситуаціях, спричинених застосуванням зброї;
  • запровадження постійних рубрик з питань дій населення в надзвичайних ситуаціях, спричинених застосуванням зброї, у друкованих та інших засобах масової інформації, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології, аудіовізуальні та інтерактивні засоби і за допомогою соціальної реклами;
  • ознайомлення населення з видами інформаційних знаків, що застосовують для позначення замінованих територій, захисних споруд, розпізнавальних знаків ЦЗ;
  • залучення громадських організації для пропаганди знань серед населення щодо власної та колективної безпеки, щодо дій населення в надзвичайних ситуаціях, спричинених застосуванням зброї;
  • інформування населення про заходи захисту з початком активної фази бойових дій;
  • інформування про небезпеки, надзвичайні ситуації, у зоні яких або в зоні можливого ураження від яких опинилося місце проживання непрацюючих громадян, а також про способи захисту від впливу небезпечних факторів, зумовлених такими ситуаціями.

Громадяни за першої можливості мають покинути місце ведення бойових дій. Із собою мати паспорт, військовий квиток, документи про освіту і фах, посвідчення про шлюб і народження дітей, пенсійне посвідчення, трудову книжку тощо, валізу (рюкзак) з теплим одягом, постільною білизною, особистими речами і предметами гігієни, гроші, цінності, продукти харчування і воду на 3 доби. Загальна маса не має перевищувати 50 кг.

До валізи (рюкзака) прикріпляють нашивку з позначенням адреси постійного місця проживання, прізвища евакуйованого і місця призначення. На одязі дітей мають бути нашивки з позначенням прізвища, імені та по батькові евакуйованого, року народження, адреси постійного місця проживання і місця призначення. Виконувати всі розпорядження посадових осіб евакуаційних і евакоприймальних органів. Дотримувати дисципліни та порядку на маршруті (на шляху руху на транспорті) і в районі розселення за новим місцем розташування.

Перед тим, як залишити житло, необхідно зачинити вікна; вимкнути газ, воду та електрику; забрати продукти з холодильника.

Особи, які мають на руках військові квитки з мобілізаційними приписами, евакуації не підлягають!

Якщо покинути зону ведення бойових дій неможливо, то потрібно:

  • вивісити на будинку плакат «Тут живуть мирні люди»;
  • зробити запас продуктів харчування і води;
  • за можливості, обладнати укриття в підвалі, захистити його мішками з піском, передбачити наявність аварійного виходу;
  • за наявності земельної ділянки обладнати укриття на такій відстані від будинку, яка більша за його висоту;
  • уточнити місце, де може бути надана медична допомога;
  • якщо розпочалася перестрілка, лягти на підлогу під вікно або у ванній кімнаті;
  • по квартирі пересуватися повзком.

Не можно: • підходити до вікон, якщо лунають постріли; • спостерігати за ходом бойових дій; • стояти чи перебігати під обстрілом; • конфліктувати з озброєними людьми; • носити армійську форму або камуфльований одяг; • демонструвати зброю або предмети, схожі на неї; • підбирати покинуті зброю та боєприпаси.

Якщо перестрілка застала на вулиці, потрібно: • негайно лягти на землю; • якщо по вас не стріляють, зайняти найближче укриття (канаву, яму), переповзти під бетонний бордюр; • не виходити з укриття до кінця бою.

На випадок бойових дій варто підготувати оселю, а саме:

  • наклеїти захисні смуги зі скотчу (паперу, тканини) на віконне скло для підвищення його стійкості до вибухової хвилі та зменшення кількості уламків і уникнення травмування в разі його пошкодження;
  • обладнати укриття в підвалі, укріпити його мішками з піском, передбачити наявність аварійного виходу (якщо це можливо);
  • за наявності земельної ділянки обладнати укриття на такій відстані від будинку, яка перевищує його висоту;
  • зробити вдома запаси питної та технічної води;
  • зробити запас продуктів тривалого зберігання;
  • додатково укомплектувати домашню аптечку засобами надання медичної допомоги;
  • підготувати (закупити) засоби первинного пожежогасіння;
  • підготувати ліхтарики (комплекти запасних елементів живлення), гасові лампи та свічки на випадок вимкнення енергопостачання;
  • підготувати (закупити) прилади (примус) для приготування їжі в разі відсутності газу і електропостачання;
  • підготувати необхідні речі та документи на випадок термінової евакуації або переходу до захисних споруд цивільного захисту або інших сховищ (підвалів, погребів тощо);
  • особистий транспорт завжди мати в справному стані та із запасом палива для виїзду в безпечний район;
  • із наближенням зимового періоду необхідно продумати питання щодо обігріву оселі у випадку вимкнення централізованого опалення.

В умовах НС воєнного характеру необхідно:

  • зберігати особистий спокій, не реагувати на провокації;
  • не розповідати про свої майбутні дії (плани) малознайомим людям, а також знайомим із ненадійною репутацією;
  • завжди мати при собі документ (паспорт), що засвідчує особу, відомості про вашу групу крові та близьких, проблеми зі здоров'ям (алергію на препарати тощо);
  • знати місце розташування захисних споруд цивільного захисту поблизу місця проживання, роботи, об'єктів частого відвідування (магазини, базар, дорога до роботи, медичні заклади тощо). Без необхідності старатися якнайменше перебувати поза місцем проживання, роботи та в малознайомих місцях;
  • виходячи з приміщень, пересуваючись сходинами багатоповерхівок або до споруди цивільного захисту (сховища), дотримувати правила правої руки (як під час руху автомобільного транспорту) з метою уникнення тисняви. Пропускати вперед слабших і надавати допомогу жінкам, дітям, людям похилого віку та інвалідам, що значно скоротить терміни зайняття укриття;
  • уникати місць скупчення людей;
  • не вступати в суперечки з незнайомими людьми, уникати можливих провокацій;
  • у разі отримання будь-якої інформації від органів державної влади про можливу небезпеку або заходи щодо підвищення безпеки передати її іншим людям (за місцем проживання, роботи тощо);
  • у разі появи озброєних, військової техніки, заворушень негайно покидати цей район;
  • посилювати увагу і, за можливості, також залишити цей район у разі появи засобів масової інформації сторони-агресора;
  • про осіб, які проводять орієнтування на місцевості, розмовляють з акцентом, мають нехарактерну зовнішність, виконують незрозумілі роботи, протиправні та провокативні дії тощо, негайно інформувати органи правопорядку, місцевої влади, військових;
  • надавати першу допомогу іншим людям у разі їх поранення; викликати екстрену (швидку) медичну допомогу, представників ДСНС України, органів правопорядку, за необхідності — військових;
  • у разі, якщо стали свідком поранення або смерті людей, протиправних дій (арешт, викрадення, побиття тощо), намагатися з'ясувати та зберегти якнайбільше інформації про них та обставини події для надання допомоги, пошуку, встановлення особи тощо.

У разі виникнення реальної загрози життю та здоров'ю внаслідок НС в особливий період, здійснюється дистанційне оповіщення населення за допомогою електричних сирен, мережі радіомовлення всіх діапазонів частот та телебачення.

Для оперативного та ефективного виконання заходів щодо забезпечення захисту кожної окремої особи та членів її сім'ї, їх майна, майна підприємств, установ та організацій, а також захисту населених пунктів в цілому, громадяни мають діяти вправно та чітко, вміти самостійно приймати рішення, бути дисциплінованими та організованими.

Терміновій інформації, що доводиться до населення, передує уривчасте звучання електричних сирен, а також звучання електричних сирен у запису, що транслюється мережею радіомовлення та телебачення.

Уривчасте звучання електричних сирен означає «УВАГА ВСІМ!»

Почувши електричні сирени, необхідно негайно увімкнути гучномовці на Першому каналі дротового радіомовлення, налаштувати радіоприймачі на хвилю обласного радіо, телеприймачі — на канал обласної державної телерадіокомпанії чи Перший Національний телевізійний канал України та прослухати подальші повідомлення. Повідомлення передаються протягом 5-ти хв після подачі звукового сигналу «Увага всім!» Вислухавши повідомлення, громадяни мають: • діяти без паніки та метушні відповідно до отриманих вказівок та рекомендацій; • переконатися, що повідомлення почули або побачили люди, які мешкають чи працюють поруч, особливо якщо це літні люди або люди із вадами зору та слуху; надати їм необхідну допомогу.

Порядок дій під час артилерійського обстрілу (бомбардування). У сучасних умовах загострення відносин між окремими державами, яке може перерости в збройний конфлікт, особливу небезпеку для населення становить використання супротивником артилерії та військової авіації. Артилерійський обстріл (бомбардування) — один із найбільш небезпечних видів вогневого ураження під час воєнних конфліктів, у результаті якого можлива велика кількість випадкових жертв серед населення.

З метою захисту в разі виникнення збройного конфлікту із застосуванням військової авіації та артилерії громадянам рекомендують за перших ознак воєнної агресії або за відповідною інформацією органів влади залишити місто і виїхати в сільську місцевість до рідних (знайомих). Також можна виїхати на дачні та присадибні ділянки з приміщеннями для проживання. Про виїзд та місце подальшого перебування слід повідомити рідних та житлово-експлуатаційні органи. У разі виїзду слід узяти речі, які рекомендують брати під час оголошення евакуації, а також вимкнути у квартирі електрику, газ, воду. Якщо оголосили евакуацію, потрібно діяти згідно з вказівками органів ЦЗ.

Якщо обстріл застав у будівлі, негайно зійти у підвал. Якщо підвал відсутній або зачинений, зайти до сусідів на першому поверсі. Є правило: що нижче спустишся, то безпечніше. Зазвичай снаряди влучають у верхні поверхи. Якщо артилерійський обстріл застав у будинку зненацька і не лишилося часу зреагувати, швидко зайняти приміщення, які розташовані подалі від вікон, балконів (коридор, ванна кімната тощо), і дочекатись закінчення вибухів. Найчастіше уламки потрапляють у приміщення через вікна. Якщо є можливість, завчасно заклеїти скло вікон скотчем або забарикадувати шафами — це врятує від уламків скла. Якщо обстріли постійні, необхідно завчасно забарикадувати вікна мішками з піском, важкими меблями, речами.

Не можна вибігати з будинків на вулицю, користуватися ліфтом.

Якщо артилерійський обстріл застав на вулиці, негайно лягти на землю (канаву, яму), щільно притулитися до якогось виступу: бордюру, клумби, паркану або якоїсь бетонної конструкції — та накрити голову руками.

Найчастіше причиною поранення є не пряме влучення снаряду, а його уламки та вплив вибухової хвилі. Снаряди та міни розриваються у верхньому шарі ґрунту, а уламки після підриву летять на висоті 30-50 см над поверхнею землі.

Укриття має бути заглибленим і, разом із тим, розташовуватися подалі від споруд, які можуть обвалитися внаслідок прямого влучення або спалахнути. Ідеально захищає траншея чи канава (подібна до окопу) завглибшки 1-2 м, розташована на відкритому місці.

Після закінчення обстрілу необхідно зачекати приблизно 10 хв. Обережно піднятися, уважно оглянути місцевість навколо себе, пересуватися не кваплячись та уважно оглядати маршрут руху, ноги ставити на вільну від уламків поверхню. Не піднімати із землі незнайомі предмети. Снаряди можуть бути касетними, а місцевість у результаті застосування спеціальних боєприпасів може бути замінована. Бойові елементи касетних боєприпасів та снаряди, які не підірвалися, можуть вибухнути від найменшого дотику.

У випадку, коли обстріл застав у транспорті (таксі, тролейбусі, трамваї):

1. Попросити водія зупинити транспортний засіб.

2. Вийти з транспортного засобу та відбігти від дороги в напрямку від багатоповерхівок і промислових об'єктів, лягти на землю та закрити голову руками.

Якщо вибухи застали в дорозі на власному автомобілі — не розраховувати, що на авто можна швидко втекти від обстрілу. Необхідно зупинитися, вийти з автомобіля та відбігти якомога далі від дороги.

Укритися під час артилерійського обстрілу можна:

  • — у спеціально обладнаному бомбосховищі;
  • — у підземному переході;
  • — у будь-якій канаві, траншеї, ямі;
  • — у трубі водостоку під дорогою;
  • — уздовж високого бордюру чи підмурку паркану;
  • — у підвалі під капітальними будинками старої забудови;
  • — в оглядовій ямі гаража, станції технічного обслуговування;
  • — у каналізаційних люках;
  • — у вирвах, що залишилися від попередніх обстрілів.

Не можна використовувати для укриття: - під'їзди будинків; - місця під технікою (вантажівкою, автобусом); - не підготовлені для укриття підвали; - укриття, що розташовані ближче 30-50 м від багатоповерхових будівель; - проходи поміж штабелями, контейнерами, будівельними матеріалами.

Поведінка в натовпі. Натовп — це особливий біологічний організм. Він діє за своїми законами і не завжди дбає про інтереси окремих осіб, зокрема й про їхнє життя.

Почуття страху, що охоплює групу людей, миттєво передається іншим і переростає в некерований процес — паніку. У людей різко підвищується емоційність сприйняття того, що діється навкруги, знижується рівень відповідальності за свої вчинки. Людина не може розумно оцінити власну поведінку і обстановку, що склалася. У такій атмосфері досить тільки одному висловити, виявити бажання втекти з небезпечного району, як людська маса починає сліпо копіювати його дії. Тому люди найчастіше гинуть не від самої небезпеки, а від страху і паніки, що виникають у натовпі. Про це треба завжди пам'ятати і передбачати можливу поведінку натовпу.

Щоб не загинути в натовпі, краще правило — не потрапляти в нього або оминути його. Якщо це не можливо, у жодному разі не йти проти натовпу. Найнебезпечніше — бути затиснутим і затоптаним у натовпі!

Люди в натовпі завжди прориваються вперед, до виходу. Найбільша тиснява буває у дверях, перед сценою, біля арени тощо. Тому, заходячи в будь-яке приміщення, треба звертати увагу на запасні та аварійні виходи, знати, як до них добратися.

Не наближатися до вітрин, стін, скляних дверей, до яких тебе можуть притиснути. Якщо натовп захопив — не чинити йому опору. Глибоко вдихнути, зігнути руки в ліктях, підняти їх, щоб захистити грудну клітку. Не тримати руки в кишенях, не чіплятися ні за що руками, бо їх можуть зламати. Якщо є можливість, защипнути одяг. Нестійке положення на підборах або розв'язана шнурівка можуть скласти небезпеку для життя. Потрапивши в натовп, необхідно якнайшвидше зняти прикраси, шарф, краватку, викинути сумку, парасольку тощо. Якщо щось упало, у жодному разі не намагатися підняти, бо життя найдорожче.

Головне завдання в натовпі — не впасти. Якщо збили з ніг і впав / упала на землю, спробувати згорнутися клубком і захистити голову руками, прикриваючи потилицю. За будь-якої можливості потрібно спробувати встати на ноги.

З метою запобігання надзвичайним ситуаціям під час проведення масових заходів рекомендують об'єднати колег, друзів, знайомих, які беруть участь у масових заходах, у так звані «групи порятунку». Основне їхнє завдання — своєчасне і оперативне реагування на раптові запити присутніх і недопущення панічних настроїв.

Виявлення підозрілого предмета. Підозрілі предмети та речі — це сумки, пакети, згортки, портфелі, картонні коробки, упаковки цигарок, приймачі, мобільні телефони, іграшки тощо, у яких можуть бути замасковані вибухові пристрої або в які може бути закладена вибухівка (іл. 29.1).

Ознаки підозрілих предметів, які можуть виявитися вибуховими пристроями, такі: наявність дротів, малої антени, скотчу, підозрілих звуків (цокання годинника, клацання), джерел електричного живлення (батарейок, акумуляторів), розтяжки з дроту (шпагату, мотузки), незвичне розміщення предмета, а також не властивий йому специфічний запах.

Іл. 29.1. Підозрілі предмети (варіанти)

Якщо виявлено підозрілий предмет у під'їзді будинку: • не залишайте без уваги річ, яка не має перебувати в під'їзді; • опитайте сусідів, щоб установити власника або особу, яка цю річ залишила; • якщо власника не визначили, негайно повідомте про знахідку чергові служби МВС, СБУ, ДСНС та місцевого підрозділу з питань ЦЗ.

Якщо виявлено підозрілий предмет у громадському транспорті:

  • не залишайте без уваги забуту або бездоглядну річ;
  • зверніть увагу людей, що є поруч з вами, на таку річ й опитайте їх, намагаючись визначити власника або особу, яка могла цю річ залишити;
  • якщо власника не визначено, негайно повідомте про знахідку водія (машиніста) транспортного засобу.

Якщо виявлено будь-де підозрілий предмет, то не вчиняйте жодних дій:

  • не чіпайте, не відкривайте та не переміщуйте його;
  • зафіксуйте час його виявлення;
  • не використовуйте мобільні телефони та засоби радіозв'язку;
  • обов'язково дочекайтеся прибуття оперативно-слідчої групи, фахівців МВС і ДСНС та вкажіть місце розташування підозрілого предмета;
  • простежте, щоб люди відійшли на безпечну відстань від знахідки.

Якщо знайдено підозрілий предмет, який може виявитися вибуховим пристроєм, або боєприпаси, безпечними відстанями слід вважати такі рекомендовані зони евакуації та оточення (табл. 29.1):


  • 1. Що таке особливий період? 
  • 2. Як ви будете діяти під час артилерійського обстрілу (бомбардування)?
  •  3. Як ви будете діяти з початком бойових дій у вашій місцевості? 
  • 4. Як потрібно поводитися в натовпі? 
  • 5. Якими будуть ваші дії в разі виявлення підозрілого предмета?

  • Перевірте свої знання з теми: виконайте тестове завдання за посиланням вчителя в Гугл класі.