середа, 13 липня 2022 р.

Урок №5 образотворчого мистецтва 7 клас "Екстер’єр – обличчя будинку."

 Перегляньте дистанційний урок 

Дистанційний урок №5

або опрацюйте самостійно 

У всі часи людину цікавила не тільки її зовнішність, вбрання, а й те, як виглядає будинок, в якому вона живе, храм, де вона молиться, споруди, які вона пов’язує зі своєю діяльністю, навчанням і дозвіллям. Проте кожен час висуває свої вимоги до архітектури, передусім, до її екстер’єру — неповторного архітектурного обличчя будь-якої споруди. Ніколи не сплутаєш масивність спрямованих у небо пірамідальних комплексів Стародавнього Єгипту, монументальну вишуканість колон античних храмів Стародавньої Греції та Стародавнього Риму, загадкову химерність оздоблення архітектурних споруд у Доколумбовій Америці, стрімкість стрілчастих арок і дахів готичних соборів середньовічної Європи.

Архітектура здатна відображати естетичні ідеали, вірування та спосіб життя суспільства, особливий характер народів, що творили власний камінний літопис. Тому екстер’єр будівлі — це завжди візитівка певного народу та певної епохи.

Привіт! Я — Педро Фуентес з Іспанії. В моїй країні є багато чудових архітектурних споруд. Зокрема, й усім відомий казково прекрасний архітектурно-парковий ансамбль Альгамбра, що розташований у місті Гранада. Іспанія подарувала світу багатьох неперевершених архітекторів. Серед них і уродженець провінції Каталонія — Антоніо Гауді. Оригінальні фантастичні форми незмінно прекрасних споруд, створених великим Гауді, перетворили столицю Каталонії — Барселону — на справжню архітектурну перлину.

У наш час творить ще один великий іспанський зодчий — Сантьяго Калатрава. Без сумніву, це один із найгеніальніших архітекторів сучасності. Він отримав всесвітнє визнання завдяки своїм дивним, сміливим і водночас витонченим роботам у стилі «біо-тек». (Біо-тек — це новітній напрям в архітектурі.

Будівлі у цьому стилі наслідують природні конструкції, прагнучи до органічного поєднання та співзвуччя з природою).

Побачивши, що «виробляє» цей іспанський архітектор зі звичайними спорудами, багато країн (США, Швеція, Аргентина, Ізраїль) захотіли мати й у себе творіння цього талановитого майстра з абсолютно новим поглядом на звичні конструкції.

С. Калатрава. Місто мистецтв і наук. Валенсія, Іспанія

Дякую, Педро! Твій земляк Сантьяго Калатрава — справжній чарівник! Я ніколи ще не бачила таких дивних та цікавих архітектурних споруд.

Друзі, спробуймо проаналізувати цей витвір мистецтва за поданим планом:

  • 1. Визначте, до якого виду архітектури належить цей твір.
  • 2. Які засоби виразності використано при створенні цієї споруди та якого ефекту досяг при цьому архітектор?
  • 3. Що нагадує вам ця архітектурна споруда?
  • 4. Чим сподобався вам цей витвір архітектора?

С. Калатрава. Станція Нью-Йоркського метрополітену

Знаєте, друзі, я так само у захваті від творчості цього видатного іспанця. Та переконаний, що, перш ніж проектувати будівлі в одному із сучасних стилів, спочатку варто розібратись у конструктивних особливостях звичайного будиночка, зрозуміти, які прості геометричні форми є його складовими. Необхідно також накреслити зображення простого за формою будинку з урахуванням правил лінійної перспективи.

Споруда матиме різний вигляд залежно від місцезнаходження спостерігача. Зображення складнішої за формою будівлі вимагає більш ретельної та вдумливої побудови з урахуванням перспективних скорочень усіх складових споруди.

Розглянь на рис. 2 зображення будинку та знайди відмінності у його побудові порівняно з рис. 1.

Практичне завдання.

Виконання побудови простого за формою будинку в кутовому вигляді з урахуванням правил лінійної перспективи.










Урок №1 образотворчого мистецтва 7 клас "Архітектура та її види"

 Перегляньте дистанційний урок 

Дистанційний урок №1

або опрацюйте самостійно 

Твори мистецтва — неоціненне надбання людства, без якого неможливо уявити собі світової культури.

У процесі духовно-практичної діяльності люди здавна намагалися збагнути сенс життя, пізнати світ і самих себе у ньому. Пошуки відповідей на ці одвічні філософські питання митці реалізовують у художньо-образній формі, використовуючи притаманні певному виду мистецтва виражальні засоби. Образотворче мистецтво розкриває багатство барв і форм навколишнього світу за допомогою пластичних і колористичних матеріалів (фарб, мармуру, глини і т. п.), у той час як архітектура і дизайн — через матеріальні конструкції та речі, що існують у просторі і задовільняють практичні й духовні потреби людей. Під час навчання майбутні архітектори, дизайнери, майстри декоративно-прикладного мистецтва опановують поняття, які є основою специфічної мови образотворчого мистецтва: «композиція», «форма», «колір», «об’єм», «простір», «стилізація» тощо. Однак, використовуючи одні й ті самі засоби, ці види мистецтва мають різні образні мови, і художній образ розкривається в них по-різному.

У живописі, графіці та скульптурі дійсність, почуття і думки художника передаються у вигляді зображень, які існують у предметному середовищі людини. Споглядаючи їх, ми сприймаємо образи такими, якими їх уявив художник.

В архітектурі та дизайні образ виникає не тому, що будівлі та речі повинні щось зображати, а завдяки поєднанню об’ємних форм та їхньому гармонійному співвідношенню. Саме виразність форм і викликає в людини відчуття краси та художньо-образні асоціації. За своєю природою вони є конструктивними. Таким чином, головним мистецьким засобом в архітектурі та дизайні є виразність форми.

Важко переоцінити значення в житті людини архітектури, цього«кам’яного літопису світу», в якому втілилися провідні ідеї минулого та сучасності, колективний геній народів, їхня слава і гордість.

Архітектура (з грец. — будівництво) — вид візуального мистецтва, завданням якого є проектування та зведення будівель і споруд, що гармонійно формують просторове середовище людини.

Піраміда Хеопса в Єгипті, Версальський палац у Франції, Кам’янець-Подільська фортеця в Україні, Римський Колізей в Італії, житловий комплекс Таос-Пуебло на півдні США... Всі вони постають перед нами як відбиток людських пристрастей і соціальних та історичних подій. Вже давно немає тих людей, що зводили ці споруди, майже стерлися в пам’яті події та ідеї, якими жило тогочасне суспільство. Але архітектура здатна не тільки зберігати та відображати час, вона ще й формує його... Ми живемо саме так, тому що навколо нас є певне оточення та певне середовище.

Змінимося ми — зазнає змін й архітектура.

В архітектурі взаємопов’язані функціональні, технічні та естетичні засади (доцільність, міцність, краса).

Існує три види архітектурної діяльності: містобудування, ландшафтна архітектура й архітектура об’ємних споруд.

Архітектурі притаманні особливі засоби виразності, завдяки яким досягаються архітектурна гармонія, врівноваженість, єдність різних архітектурних мас, а отже, візуальна досконалість.

Основними засобами виразності, які застосовуються в архітектурі, є пластика об’ємів, масштабність, ритм, пропорційність, а також фактура і колір поверхні.

А. Гауді. Будинок Батльо в Барселоні, Іспанія

Пластичність полягає в гармонійному, зумовленому певною ідеєю, переході від однієї частини споруди до іншої, від одного об’єму до іншого задля створення цілісного, єдиного образу споруди або архітектурного ансамблю.

Архітектурний масштаб — співвідношення між розмірами споруди і людиною, а також між всією спорудою та її частинами і деталями.

Ритм — закономірне чергування однакових або подібних архітектурних форм чи їхніх елементів. Ритм створюється рівномірним повторенням архітектурних форм (елементи орнаменту, колони в храмах, вікна в сучасних житлових будинках тощо).

Пропорції — співвідношення архітектурних форм за висотою, шириною і довжиною (розміри приміщень, віконних і дверних прорізів; форма і загальні розміри будівлі перебувають у пропорційній залежності).

Фактура матеріалу — це властивість архітектурної форми, що відображає об’ємний характер поверхні, тоді як текстура (малюнок) показує лінійну структуру матеріалу на поверхні (наприклад, текстура деревини).

Парк дитячих розваг «Казкове містечко»

Завод Inotera. Тайвань

Колір в архітектурі забезпечує виділення об’ємів, площин та деталей споруд і створює певний емоційний настрій.

Важливий засіб досягнення єдності та художньої виразності композиції в архітектурі — симетрія. Вона надає рівноваги архітектурним масам відносно центра, осі або площини симетрії.

Асиметрія в композиції архітектурних форм може сприяти виявленню динамічності художнього образу споруди.

Будинок мистецтв у м. Міранда-ду-Корво. Португалія

Б. Меретин. Собор Св. Юра у м. Львів

Друзі! Ми вже багато знаємо про архітектуру, її види та засоби виразності. 

Тож спробуємо проаналізувати архітектурний витвір — Львівський національний академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької за поданим планом.

  • 1. Визначте, до якого виду архітектури належить цей твір.
  • 2. Які засоби виразності використано при створенні цієї споруди? Якого ефекту досяг архітектор, використавши їх?
  • 3. Чим сподобалася вам ця архітектурна споруда?

З. Ґорґолевський. Львівський національний академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької

Гра "Види архітектури".

 Спробуте визначити, до якого види архітектури належить дана споруда.

Гра "Архітектура"


ВИКОНАЙТЕ УДОМА

Друзі! Пропоную вам віднайти ключове слово до мистецького кросворда. Для цього потрібно пригадати терміни та поняття, з якими ми ознайомилися на уроках образотворчого мистецтва у 5 і 6 класах.

  • 1. Вид образотворчого мистецтва, основним виражальним засобом якого є лінія, крапка, штрих, пляма.
  • 2. Жанр, присвячений зображенню неживих предметів.
  • 3. Назва кольорів сонячного спектра в образотворчому мистецтві.
  • 4. Жанр, в основі якого лежать сюжети на релігійну тематику.
  • 5. Вид образотворчого мистецтва, в якому дійсність відтворюється пластично в об’ємних формах.
  • 6. Жанр, в якому основним предметом зображення є первозданна або змінена людиною природа.
  • 7. Народне мистецтво, головною метою якого є створення та оздоблення художніх виробів, що мають практичне призначення.
  • 8. Жанр, присвячений зображенню тварин.
  • 9. Рельєф поверхні предмета в образотворчому мистецтві.
  • 10. Жанр, в якому зображуються людина чи група людей задля відтворення зовнішності, індивідуальності та відображення їхньої духовної суті.
  • 11. Яскраво виражена протилежність будь-яких якостей і властивостей.

Урок №3 - 4 образотворчого мистецтва 7 клас "Інтер’єр у житті людини"

Перегляньте відео урок 

Дистанційний урок №3 

або опрацюйте урок самостійно

Де б ми не були, що би не робили — навчалися у школі, відпочивали на природі чи їхали в поїзді — будь-який простір на якийсь час стає нашою домівкою. Але ми завжди з радістю повертаємося в той єдиний куточок, де нам по-справжньому добре, де ми знаходимо все на своїх місцях, де можна розслабитися і відпочити душею, — у власний ДІМ! Тому кожний прагне облаштувати своє житло з максимальним комфортом і смаком, зробити його зручнішим, затишнішим.

Інтер’єр — це функціонально та естетично облаштований внутрішній простір будівлі (оздоблення стін, стелі, підлоги, наявність меблів, особливості освітлення тощо).

Оздоблення приміщення об’єднує в собі утилітарні (для повсякденного життя) та декоративні елементи, що прикрашають побут людини: килими, посуд, квіти, картини тощо.

Під час оформлення житла особлива увага приділяється трьом основним чинникам:

— функціональність, коли житло відповідає нормальним умовам проживання. Кожна кімната має певне призначення. Раціональне планування кімнат, зручно розміщені меблі додають помешканню комфорту;

— гігієнічність: звукоізоляція, повітрообмін, теплозахисні якості, робота санітарно-гігієнічного устаткування і т. ін.;

— естетичність, тобто гармонійність речей і простору, їх цілісність.

Житло може бути витримане в якомусь одному традиційному стильовому напрямку або являти собою їхнє поєднання. Головне, щоб у дизайні інтер’єру простежувалася цілісність, а окремі декоративні елементи гармонійно поєднувалися між собою в єдину композицію.

Композиція інтер’єру — це особливе розташування і співвідношення його складових: меблів, світильників, побутового обладнання.

Серед предметів, якими людина прикрашає своє житло, тканини та вироби з них займають значне місце. Декоративні тканини — це оббивка м’яких меблів, килими і доріжки, завіси на вікна та двері, покривала і скатертини. Декоративні тканини можуть бути тлом для окремих предметів, меблів та оздоблення. Тканини надають інтер’єру неповторного характеру, створюють атмосферу тепла і затишку.

В інтер’єрі велику роль відіграє оформлення віконних і дверних прорізів за допомогою штор і гардин, жалюзі та портьєр.

Привіт із Франції! Мене звуть Мадлен Лавальєр. Цього року я зацікавилася роботами художників, які створюють інтер’єри житлових і громадських приміщень. Хочу ознайомити вас із творчістю мого земляка Жана Луї Деніо — всесвітньо відомого архітектора, дизайнера інтер’єрів, випускника школи дизайну Camondo в Парижі.

Це дуже популярний майстер, цікавий дизайнер із власним, особливим стилем. Його інтер’єри елегантні, виконані в ніжній кольоровій гамі, просякнуті історією, але водночас насичені ультрасучасними елементами. Саме тому його творіння надовго залишатимуться актуальними та цікавими для публіки.

Дякую, Мадлен! Думаю, тепер і нам варто спробувати спроектувати інтер’єр приміщення. Це може бути інтер’єр власної кімнати або сучасної навчальної аудиторії.

Для того, щоб зображення було правильним, необхідно навчитися застосовувати правила лінійної перспективи під час побудови найрізноманітніших предметів побуту. За допомогою лінії горизонту, точок сходження на ній та допоміжних ліній зображають будь-який предмет у перспективі.

 Розгляньте зображення предметів у перспективі, подані на цій сторінці. Зрозумівши особливості їхньої побудови, ми зможемо якісно спроектувати уявний інтер’єр.

Колір в інтер’єрі. Оздоблення стін має поєднуватися з кольором меблів, портьєр і відповідати призначенню приміщення. Наприклад, для спальних кімнат рекомендуються спокійні кольори, оскільки строкатість дратує. Занадто темний колір також не прийнятний — приміщення видається похмурим. У кімнатах з вікнами на північ доречними будуть кремові, оранжево-рожеві, жовті, золотисті, світло-зелені тони. Холодні тони — блакитно-зелені, блакитно-сірі, зеленувато-сірі — пасують для кімнат, вікна яких виходять на південь.

Друзі, вас, напевно, як і мене, вразив творчий підхід французького майстра інтер’єрів Жана Луї Деніо. 

Пропоную проаналізувати інтер’єр вітальні цього митця за поданим планом. Для цього скористайтеся знаннями, набутими під час вивчення даної теми.

  • 1. Визначте, до якого типу інтер’єру належить подане зображення.
  • 2. У якому вигляді, фронтальному чи кутовому, подано інтер’єр вітальні?
  • 3. Якою є загальна кольорова гама приміщення?
  • 4. Визначте, як між собою поєднуються кольори меблів, стін і декоративних елементів.
  • 5. Яке враження справила на вас ця композиція?
Збери пазл " Спальна кімната" та визнач вигляд інтер'єру.

Спробуймо завершити в кольорі проект інтер’єру власної кімнати або сучасної навчальної аудиторії. Для цього скористаємося порадами щодо використання кольору в інтер’єрі та знаннями про правила повітряної перспективи, які ми здобули в попередніх класах на уроках образотворчого мистецтва.

Принципи виконання роботи в кольорі можна побачити на цих навчальних роботах.

ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ

Обери правильну відповідь.

1. Скільки точок сходження використовується під час побудови інтер’єру в кутовому вигляді?

  • А) три;
  • Б) одна;
  • В) дві.

2. Особливе розміщення та співвідношення складових інтер’єру: меблів, світильників, побутового обладнання — це:

  • А) гармонізація інтер’єру;
  • Б) композиція інтер’єру;
  • В) вигляд інтер’єру.

3. Під час оформлення інтер’єру житла особлива увага приділяється трьом основним якостям:

  • A) функціональним, гігієнічним та естетичним;
  • Б) функціональним, гігієнічним та санітарним;
  • B) функціональним, колористичним та естетичним.

ВИКОНАЙ УДОМА

У вільний час порівняй різні будинки в кутовому та фронтальному положенні. Визнач, які геометричні форми лежать в основі цих споруд.

Урок №2 образотворчого мистецтва 7 клас "Будинок та інтер’єр" дистанційний урок

 Опрацюйте дистанційний урок за посиланням:



або опрацюйте самостійно.

За одягом, як відомо, зустрічають. Недарма кажуть: «Покажи, де ти живеш, і я скажу, хто ти». Отже, за зовнішнім виглядом нашої оселі оцінюють і нас — тих, хто в ній мешкає. Тобто, вже сам вигляд будинку дає інформацію про призначення помешкання, відповідає на запитання «Для кого?» і «Для чого?».

Це очевидно, коли йдеться про комерційні та адміністративні будівлі: презентабельний вигляд підтверджує статус компанії, її потужності; стиль ресторану розповідає про особливості його кухні тощо.

Екстер’єр (в арх.; з фр. — зовнішній) — зовнішній вигляд споруди.

Інтер’єр (з фр. — внутрішній) — це архітектурно і художньо оформлена внутрішня частина будівлі, приміщення.

Та чи такими важливими є екстер’єр та інтер’єр для нашого помешкання? Люди, які прагнуть до гармонійної організації власного простору, які в поняття «мій будинок» вкладають глибинний сенс власної території, однозначно дадуть відповідь: «Так». І вони нізащо не погодяться на невиразний фасад з невиразним візерунком, на безликий інтер’єр, де не відчувається індивідуальність господаря помешкання. Тому більшість людей намагається обрати такий екстер’єр для власної оселі, що буде узгоджуватися з її інтер’єром та відображатиме естетичні смаки й уподобання господарів.

Інтер’єр є невіддільною складовою архітектури. Історія інтер’єру починається ще з первісних часів, відтоді, коли людина вперше спорудила своє помешкання та почала його облаштовувати. Тому інтер’єр — це невід’ємна частина нашого життя. Вдома і в школі, в магазині та кінотеатрі, в санаторії та готелі, навіть у метро — скрізь нас оточує інтер’єр. Він може захоплювати, тішити, шокувати чи заспокоювати. Головне — він дарує емоції людям. Добре продуманий, цікавий, незвичайний інтер’єр нікого не залишить байдужим.

Інтер’єр поділяється на дві основні групи — житловий і громадський. Житловий інтер’єр — це своєрідний портрет людини, котра живе в ньому. Він може багато розповісти про характер господаря, про його інтереси і смаки, соціальний статус. Житлові інтер’єри створюють самотужки або за допомогою професіоналів. Професіоналізм майстра полягає в тому, щоб задовільнити всі побажання замовника.

При розробці громадського інтер’єру враховуються передусім його призначення та функціональні вимоги. Так, для торгової зали необхідні просторі проходи та зручні вітрини, для кафе — створення затишної, спокійної атмосфери, в якій людина може відпочити, а інтер’єр офісу чи навчальної аудиторії — це чіткість ліній, якісне освітлення та зручні робочі місця.

Розрізняють два види зображення інтер’єру: кутовий і фронтальний.

Інтер’єр вітальні в сучасному стилі (кутовий інтер’єр)

У кутовому інтер’єрі всі стіни розташовано під кутом до зображувальної площини (для перспективної побудови такого малюнка використовується дві точки сходження).

Ф. Санцогни. Інтер’єр банкетної зали у замку Кастелло ді Амороса (фронтальний інтер’єр)

У фронтальному інтер’єрі зображувальна площина паралельна видимій протилежній стіні (для перспективної побудови такого малюнка використовується одна точка сходження).

Друзі! Я переконана, що кожен із нас хоче жити в гарному та затишному помешканні. Завжди цікаво самому спроектувати інтер’єр власної кімнати. Та спершу потрібно навчитися правильно зображати приміщення.

Використання законів перспективи до всіх об’єктів на картині дуже важливе, хоча лінію горизонту і точки сходження не завжди видно. Вони можуть бути приховані елементами композиції, але знання про їхнє розташування допоможе точно побудувати перспективу. Варто лише позначити олівцем лінію горизонту і точки сходження, щоби переконатися, що перспектива застосована до всіх елементів на вашому малюнку. Після побудови зображення за законами перспективи слід стерти напрямні лінії та завершити малюнок контуром.

А тепер, друзі, пропоную навчальну гру.

«Де сховалася лінія горизонту?»

Навіть коли горизонт або точка сходження на малюнку приховані, вони все одно на нього впливають. Ви легко можете їх знайти, провівши напрямні лінії від усіх паралельних елементів у кімнаті, зображеній на малюнку. Так ви отримаєте точку сходження. А вже через неї без зусиль проведете лінію горизонту.

Друзі! Ми вже переконалися у важливості дотримання правил лінійної перспективи. 

Сьогодні пропоную виконати дві навчальні роботи: 

- відтворити перспективні зміни вигляду кімнати, зобразивши її в кутовому та фронтальному інтер’єрі.

Роботу потрібно виконувати в певній послідовності.

1. Фронтальне зображення

  • 1. Проводимо лінію горизонту.
  • 2. Посередині лінії горизонту позначаємо точку сходження.
  • 3. З кутів зображувальної площини проводимо діагональні лінії до точки сходження.
  • 4. Намічаємо прямокутник, який окреслює розміри протилежної стіни (таким чином ми отримаємо зображення стін, стелі та підлоги).
  • 5. За допомогою точки сходження і допоміжних ліній визначаємо розмір та конфігурацію вікна, елементів підлоги, меблів тощо.

2. Кутове зображення

  • 1. Проводимо лінію горизонту.
  • 2. Оскільки ми виконуємо кутове зображення, то необхідно ліворуч та праворуч позначити дві точки сходження.
  • 3. Зверху та знизу з лівого боку зображувальної площини проводимо допоміжні лінії до точки сходження, що розташована праворуч. За таким самим принципом проводимо допоміжні лінії з правого боку до лівої точки сходження.
  • 4. З’єднуємо точки перетину допоміжних ліній і знаходимо висоту протилежного від нас кута кімнати (отже, отримуємо зображення стін, стелі та підлоги).
  • 5. За допомогою точок сходження і допоміжних ліній визначаємо розміри та конфігурацію вікна, елементів підлоги, меблів тощо.

Практичне завдання

Збери пазл "Інтер'єр"

ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ

Обери правильну відповідь:

1. Архітектурно і художньо оформлена внутрішня частина будівлі або приміщення — це:

  • А) екстер’єр;
  • Б) інтер’єр;
  • В) гармонія.

2. Інтер’єр поділяється на дві основні групи:

  • А) житловий і побутовий;
  • Б) громадський і суспільний;
  • В) житловий і громадський.

3. Визнач, на якому з поданих зображень представлено кутовий і фронтальний інтер’єри.

ВИКОНАЙ УДОМА

У вільний час переглянь у книжках і журналах, на Інтернет-сайтах зображення різноманітних громадських і житлових інтер’єрів. Обери ті, що найбільше тобі сподобалися. Поміркуй, що насамперед тебе у цих інтер’єрах вразило. Обґрунтуй свою відповідь.