пʼятниця, 15 липня 2022 р.

Урок №2 образотворче мистецтво 6 клас "Як в образотворчому мистецтві з’явилися жанри. Виникнення розподілу жанрів у мистецтві та їх академічна ієрархія."

 Перегляньте дистанційний урок 


або опрацюйте тему самостійно

Образотворче мистецтво існує з первісних часів, і вже тоді в ньому існували певні жанри, хоча прадавні художники навряд чи давали їм якісь спеціальні назви. Проте вони займалися анімалістикою (у живописі і скульптурі), а пізніше почали виконувати зображення в побутовому та батальному жанрах, намагаючись розповісти про свята, вдале полювання чи воєнну сутичку між двома племенами.

Зображення в «Печері рук» у Південній Аргентині. 

Ці настінні малюнки, як вважають учені, були створені 13 000 і 9500 років тому. У печері зображені переважно ліві руки. Ці відбитки лишали хлопчики під час ритуалу посвячення в доросле життя.

Численні твори в побутовому жанрі (малюнки, рельєфи) дають змогу сучасним дослідникам створити досить повне враження про життя в Давньому Єгипті чи Дворіччі: адже майстри того часу (особливо давньоєгипетські) однаково захоплено, цікаво й повно розповідали і про життя в палаці фараона чи царя, і про завойовницькі походи, і про мирне повсякденне існування городян і селян.

У Давньому Єгипті виник також портрет, насамперед скульптурний. Скульптори-портретисти намагалися якнайточніше відтворити зовнішність своєї моделі, що було пов’язано з давньоєгипетськими релігійними віруваннями - адже інакше душа «не впізнала б» свого нового тіла.

Давньоєгипетський розпис.

Нині сказали б, що це побутовий жанр.

Шумерська статуя.

Зображує Еббі II, правителя міста Марі. Її можна назвати портретом.

Рельєф із саркофага Александра із Сідону. Сідон (Ліван). 325-311 рр до н.е.

Зображує битву при Іссі. Один із прикладів батального жанру.

Митці Давньої Греції створили численні шедеври в різних видах мистецтва, проте зазвичай вони зображували ідеальне, а не реальне життя. Тому скульптури, які створили давньогрецькі майстри, є прекрасними, але не відтворюють точно реальні прототипи. А ось давньогрецькі вази як предмети повсякденного вжитку зберегли для нас цікаві й жваві сценки на побутову і батальну тему.

Скульптурний портрет був дуже популярним у Давньому Римі. На відміну від греків, римляни - володарі та громадяни величезної імперії - бажали бачити себе такими, якими вони є насправді. Тому їхні портрети є дуже реалістичними. Про перемоги римської зброї розповідали численні твори в батальному жанрі - рельєфи на тріумфальних арках і колонах.

Середньовіччя - час розквіту релігійного мистецтва, насиченого символами та умовностями. Навіть додаткові деталі - орнамент на берегах рукопису, капітель колони в соборі — набували фантастичного характеру. Звичайно, митці того часу зображували й реальні події - побутові, батальні, історичні. Утім ця реальність не дуже відрізнялася від трактування біблійних та євангельських сюжетів.

Гончар Піфон, вазописець Дуріс. Кілікс: Геракл та Афіна. Створено близько 480-470 рр. до н. е. Міфологічний жанр.

У XV-XVI ст. у живописі та скульптурі починають складатися вже справжні жанри. Першим з них став портрет. Людину зображували на тлі краєвиду (цей варіант більше подобався італійським художникам) або у власній оселі (так вважали за краще портретисти Нідерландів). Поряд з тим, кого малювали, на картині нерідко розташовували предмети, які могли розповісти про її героя - його становище в суспільстві, інтереси та захоплення: корону для володаря, зброю для полководця, книжки для вченого тощо. Отже, портрет сприяв розвитку й інших жанрів - пейзажу, натюрморту, інтер’єру.

У XVII ст. спочатку в Італії, а потім майже в усіх інших європейських країнах виникли академії мистецтв. Вони не лише об’єднували художників, навчали й виховували молодих майстрів, а й керували художнім життям держав. Саме в академіях склалася ієрархія жанрів, тобто розподіл їх на «високі» та «низькі». Найшанованішими були релігійний, історичний та міфологічний жанри.

Рафаель Санті. Мадонна Террануова. Релігійний жанр. Біблійна тема.

П. Левченко. Біля озера. Жанр - пейзаж.

Побутовий жанр і портрет цінували менше, а пейзаж, натюрморт, інтер’єр, анімалістику та флористику - ще менше. Такий несправедливий розподіл проіснував в академіях майже до початку XX ст.

Вінсент Ван Гог. Соняхи. Жанр - натюрморт.

Д. Левицький. Портрет Г. І. Алімової. Жанр - портрет.

Утім існування ієрархії жанрів не означало, що розвиток образотворчого мистецтва піде суворо за академічними правилами. Так, славетні художники XVII ст. - Дієго Веласкес і Рембрандт - створювали блискучі портрети. Відомі українські майстри XVIII ст. - Дмитро Левицький і Володимир Боровиковський - також здобули славу саме як портретисти.

У XIX ст. найважливішим жанром став побутовий. Глядачі захоплено «впізнавали» в нових картинах сцени з реального життя, повсякденні ситуації, які кожен неодноразово спостерігав удома чи на вулиці. Навіть історичні картини того часу стають схожими на побутові. Створюючи їх, художники уважно вивчали архітектуру і костюми минулих часів. Як це не дивно, до XIX ст. вони вважали це не обов’язковим!

У другій половині XIX ст. у мистецтві починають складатися нові напрямки. Свою роль у цьому відіграли пейзажі, які відтепер малювали не в майстерні за ескізами чи «з пам’яті», а безпосередньо на свіжому повітрі (це називається «на пленері»). Зрозуміло, у таких пейзажах відображувалися найтонші зміни природного освітлення. Наприклад, славетний цикл французького живописця Клода Моне «Руанський собор» зображує один і той самий фасад старовинного храму в різні часи ранку, дня і вечора. У цьому циклі 20 картин!

М. Пимоненко. До вранішньої. Пасха. Цей твір - сюжетно-тематична картина. Такі самі сцени і ми з вами спостерігаємо щорічно на Великдень.

Клод Моне. Руанський собор. 8 з 20 картин живописного циклу, який зображує одну й ту саму споруду в різні часи ранку, дня і вечора.

Інші художники, зокрема Поль Сезанн і Вінсент Ван Гог, з повагою ставилися до натюрморту. Цей жанр виявився дуже зручним для різних експериментів із композицією, формою та кольором.

У XX ст. поділ жанрів на «високі» й «низькі» остаточно зник. Проте це, звичайно, не означає, що зникли або втратили своє значення власне жанри. Гордістю мистецтва XX ст. є натюрморти Анрі Матісса, портрети Пабло Пікассо. Чимало прекрасних картин у різних жанрах створюють і сучасні українські художники.

  • 1. Коли в мистецтві виник розподіл на жанри?
  • 2. Які жанри вважалися «високими», а які - «низькими» в академічній ієрархії?

Учнівські роботи. Композиції

Практична робота

Спробуйте створити композицію на вільну тему в обраному жанрі. 

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі, фломастери, гелеві ручки.

План роботи:

  • Створіть ескіз для майбутньої композиції. Для цього на окремому аркуші в невеличкому розмірі (не більше 10 см) спробуйте намалювати свій задум. На цьому етапі варто обрати для майбутньої роботи формат - прямокутний, квадратний, колоподібний, видовжений тощо, а також вирішити, який композиційний прийом можна застосувати.
  • На ескізі можна пошукати відповідь на питання, де ви створите найбільший контраст, де змістовий центр композиції. Можна також випробувати і колірне рішення.

П. Левченко. Соняхи

Левченко Петро Олексійович (1856-1917) - український художник. Навчався в Петербурзькій академії мистецтв. Більшу частину життя прожив у Харкові. Працював переважно в жанрі пейзажу, писав також натюрморти та інтер’єри. Творам П.О. Левченка притаманний тонкий ліризм. Головні роботи: «Глухомань», «Фонтан біля Золотих воріт», «Вечір. Сльота», «На Харківщині», «Біла хата. Вулиця в Путивлі», «Вітряки».


МАЙСТЕР-КЛАС

ЯК ОФОРМИТИ РОБОТУ

Паспарту - це додаткове обрамлення картини всередині рамки. Паспарту може прикрашати картину, вишивку, колаж, фотографію, допомагаючи сконцентрувати увагу глядача на зображенні і роблячи більш значущою і об’ємною інформацію на ньому. За бажанням паспарту можна зробити самостійно, використовуючи для виготовлення кольоровий папір або картон. У деяких випадках паспарту може замінити раму. Наприклад, щоб оформити свою роботу для шкільноі виставки, дорога рама не потрібна.

1. Візьміть картон і виріжте з нього прямокутник, що дорівнює за розміром рамці, в яку будуть вставлятися картина і паспарту.

2. Поверніть вирізаний аркуш і з’єднайте лініями кути картонного прямокутника зі зворотного боку.

3. Знайдіть центральну точку на перетині цих ліній і накресліть «вікно», відмірявши від зовнішнього краю прямокутника необхідну ширину паспарту. Пам’ятайте, що нижня частина паспарту має бути трохи ширшою, ніж верхня і бічні, тому що зорове сприйняття людини таке, що в «основі» хочеться залишити більшу площу, так би мовити, для стійкості.

Призначена для картини рама, паспарту й власне картина мають гармонійно поєднуватися один з одним. Для ніжної акварелі або чорно-білої графіки добре підійде широке паспарту білого кольору. Для насичених картин, написаних олією, можна зробити паспарту темного відтінку, але найліпше все-таки дотримуватися спокійних нейтральних тонів, щоб не заглушати зображення на картині. Гарно виглядає фактурний папір на паспарту.

Дуже оригінально виглядатимуть різні картини в однаковому оформленні. У цьому випадку потрібно зробити паспарту для всіх зображень в одному стилі - близьких за кольором відтінків, що пропорційно поєднуються за розміром. Таким же чином можна оформити і шкільну виставку.

Т. Яблонська. Ранок

Яблонська Тетяна Нилівна (1917-2005) - відома українська художниця, живописець. Працювала в Києві. Кожна нова картина Яблонської одразу ставала популярною, як-от: «Хліб», «Ранок», «Літо», «Льон», «Колиска», «Вечір. Стара Флоренція». Але мисткиня завжди перебувала у пошуку, полюбляла експериментувати, і тому її твори є дуже різними, несхожими один на один. Пізніше художниця захопилася технікою пастелі, створивши велику серію майстерних пейзажів і натюрмортів. Яблонська була також чудовим педагогом, викладала в Київському державному художньому інституті (нині - Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури).

Вінсент Ван Гог. Кімната в Арлі

Вінсент Ван Гог (1853-1890) - один з найвідоміших художників XIX ст. Ван Гог був голландцем, але майже всі свої картини створив у Франції, де жив від 1886 р. Усі роботи майстра сповнені граничної щирості та емоційної напруги, а нерідко і справжнього трагізму, навіть якщо Ван Гог зображує звичайні речі («Стілець», «Черевики», «Соняхи»), власну кімнату («Кімната художника в Арлі»), сцени із селянського побуту («їдці картоплі», «Сіяч», «Жнець») або краєвиди невеликих міст Арль і Овер, де він працював («Зоряна ніч»). Ван Гог - автор численних портретів, у тому числі 35 автопортретів. За життя художник зміг продати лише одну свою картину. Світове визняння творчості Ван Гога почалося вже після смерті митця.

В. Кандинський. Композиція № 7


Урок №3 образотворчого мистецтва 6 клас "Новаторство в мистецтві. Традиційний (академічний) розподіл на жанри. Абстракціонізм."

 Перегляньте дистанційний урок 



або опрацюйте урок самостійно

Чи був новатором той перший первісний художник, що на стіні печери намалював оленя чи бика, на якого щойно полював? Напевне, так. Адже він зробив дещо зовсім нове, що до нього не робила жодна істота. Для цього треба мати і сміливість, і творчий запал, і бажання поділитися своїми спостереженнями з навколишніми. Протягом тривалої історії в мистецтві таке траплялося часто.

Поступово в мистецтві склався традиційний (академічний) розподіл на жанри - портрет, пейзаж, натюрморт, сюжетно-тематична картина тощо. Проте на початку XX ст. з’явилися художні твори з несподіваними, дивними назвами, зокрема «Композиція № 1», «Імпровізація № 2» або «Проун» (тобто «проект утвердження нового»). Сюжети цих незвичайних картин також не дуже допомагали у визначенні їхнього жанру - адже різнокольорові плями і лінії на полотні чи папері не зображували нічого! Так заявив про себе новий напрям у мистецтві - абстракціонізм.

К. Малевич. Чорна трапеція і червоний квадрат

К. Малевич. Чорний квадрат

Ці картини написані в напрямку мистецтва, який сам художник винайшов і дав йому назву супрематизм.

Латинське слово «абстракція» означає «відстороненість». Абстракціонізм не напрям у мистецтві, а скоріше, прийом, своєрідна художня мова, до якої зверталися і звертаються дуже різні художники XX і XXI ст.

Творець абстракціонізму Василь Кандинський розповідав, як одного разу повернувся у свою майстерню і раптом побачив там картину вражаючої краси і сили, справжній шедевр, який він мріяв створити все життя. Та потім художник зрозумів, що це - його власний живописний твір (до речі, це був пейзаж), який стояв... догори ногами. Проте фарби, лінії, власне композиція навіть у такому несподіваному вигляді діяли на глядача - отже, виявилися чимось самодостатнім, незалежним від «сюжету». Це і стало головною ідеєю абстрактного мистецтва, яке називають також безпредметним, або нефігуративним.

Лінн Тацш. Абстрактний живопис.

12 кольорів: червоний, бордовий, світло-червоний, помаранчевий, персиковий, жовтий, блакитний, білий, бежевий, зелений, темно-синій.

Абстрактна композиція.

Створена за допомогою комп’ютерної програми.

В. Кандинський. Етюд кольорів: квадрати з концентричними колами

Художники-абстракціоністи працювали по-різному, іноді досить несподівано: розбризкуючи фарбу прямо з банки по величезному полотну, покладеному на підлогу; у середньовічному костюмі, імпровізуючи на полотні під звуки оркестру; качаючи по полотну натурників, укритих фарбою. Полотно з рідкою фарбою могли виставити під дощ або закріпити на капоті автомобіля, який потім їхав з великою швидкістю, тобто дощ і швидкість ставали такими собі «співавторами» митця.

Інші художники (у тому числі сам Василь Кандинський) намагалися проаналізувати вплив на людину різних кольорів і форм і побудувати свої картини на точному, майже математичному розрахунку.

Учнівські роботи - наслідування В. Кандинського. Юні митці вирішили піти шляхом визнаного майстра і провести свої пошуки колірних сполучень.

Шукати в безпредметній картині «щось, схоже на щось» - не зовсім правильно. Краще спробувати відчути її загальний ритм і навіть «мелодію». Адже абстракція - живописна, графічна чи скульптурна - має в чомусь більше спільного з музикою, ніж з образотворчим мистецтвом.

Спробувати себе в абстрактному мистецтві надзвичайно цікаво. Адже тут вже не «сховаєшся» за цікавий сюжет. Художник-абстракціоніст має справу просто з композицією або з різними кольорами чи навіть з одним-єдиним кольором і тлом білого паперу. Якщо у вас досить сміливості і ви вирішили здивувати весь світ новим напрямком мистецтва - уперед! Робіть те, що вважаєте за потрібне, тільки поясніть свої наміри.

В. Кандинський. Композиція № 8

Піт Мондріан. Композиція № 6

Учнівські роботи. Абстрактні композиції

  • 1. Чому абстрактне мистецтво називають також «безпредметним», або «нефігуративним»?
  • 2. Спробуйте проаналізувати композицію однієї з абстрактних картин, наведених у підручнику.

Практичне завдання:Створіть абстрактну композицію. Поекспериментуйте із фарбами.

Які поєднання кольорів викликають у вас найемоційніший відгук?

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі, фломастери, гелеві ручки.

План роботи:

  • На аркуші паперу скомпонуйте зображення.
  • Визначте, де буде композиційний центр.
  • Продумайте, яким чином ви зробите акценти у своїй композиції, які вони будуть: колірні, тональні.
  • Що у вашій композиції буде контрастувати: розміри, колір, тон?
  • Що у вашій композиції буде головне, а що - другорядне?
  • Як називатиметься стиль, у якому зроблена композиція?
  • Яке призначення цієї композиції: прикрашатиме стіну, буде плакатом чи це ескіз, наприклад, килима чи декоративного розпису?

Обговоріть, як можна розповісти про те, що ви хотіли висловити своєю картиною (почуття, враження, філософську думку)? Як можна назвати таке мистецтво?

В. Кандинський. Декілька кругів

Канлинський Василь Васильович (1866-1944) - один з найвідоміших художників XX ст., творець абстракціонізму (безпредметного мистецтва). Отримав юридичну освіту, але в 30 років твердо вирішив стати художником. Навчався в Одесі, Москві, Мюнхені. Розробив концепцію «ритмічного» використання кольору в живописі. Свої погляди викладав, окрім картин, у теоретичних роботах, найвідоміша з яких - «Про духовне у мистецтві» (1911). Після Жовтневої революції активно працював у Москві, але в 1921 р. переїхав до Німеччини, а потім жив у Франції.

Василь Кандинський (відеопрезентація)


К. Малевич. Автопортрет

Малевич Казимир Северинович (1878-1935) - один з найвідоміших художників XX ст. Народився в Києві. Ще в дитинстві захопився народним мистецтвом та іконописом. У Москві спілкувався з молодими митцями-експериментаторами, брав участь у їхніх виставках. Розробив власну живописну систему, яку назвав «супрематизмом» (від лат. супремус - виший). Супрематичною є славетна картина Малевича «Чорний квадрат» (існують ше «Червоний квадрат», «Білий квадрат» та ін.). Створював також побутові сцени із сільського життя, портрети («Автопортрет»), пейзажі («Червоний будинок»), навіть картини в батальному жанрі («Червона кіннота»), але завжди залишався реформатором і новатором. Малевич був також прекрасним педагогом, у 1928-1930 рр. викладав у Київському художньому інституті (нині - Українська академія мистецтва та архітектури).


Збери пазл "Абстракція"


середа, 13 липня 2022 р.

Урок №7 - 8 образотворчого митецтва 7клас "Архітектурні пам’ятки України."

 Перегляньте дистанційний урок 

Урок №7

або опрацюйте самостійно 

Архітектурні пам’ятки України

Друзі! Останім часом я зацікавився історією свого рідного краю. Тому сьогодні хочу вам представити репродукції картин із творчого доробку знаного українського художника Сергія Кроповинського. На його полотнах чудові архітектурні споруди, що відображають історію чи не всієї України.

В історії України багато славних сторінок — героїчних і трагічних. Це історія краю, народ якого змушений був здавна виборювати свою незалежність і стверджувати державність. Та навіть у найбуремніші роки українці розвивали власну культуру, яка завжди була правдивим відображенням їхньої поетичної душі.

Високі творчі злети українських митців залишили нам, нащадкам, чимало шедеврів світового значення у різних видах мистецтва. Та особливе місце в історії культури України займають її численні архітектурні пам’ятки. І в наш час вони вражають розмаїттям форм, адже зводили їх у різні епохи, під впливом різних стильових традицій.

С. Кроповинський

1. «Київ. Золоті ворота»

2. «Чигирин. Кругла вежа»

Роботи Сергія Кроповинського надзвичайно цікаві за стилем. Вони ніби виходять за межі полотна, квітнуть улюбленими українськими кольорами. Художник є автором живописних серій «Великі фортеці України» та «Золота Україна».

С. Кроповинський

3. «Острог»

4. «Кам’янець-Подільський. Фортеця»

5. «Покровська церква-фортеця в Сутківцях»

6. «Харків. Успенський собор»

Дякую, Богдане! Представлені тобою роботи здатні викликати справжнє захоплення славним історичним минулим України.

Друзі, перед виконанням художньої творчої роботи пропоную проаналізувати одну з визначних пам’яток України — церкву Покрови Пресвятої

Богородиці, що в селі Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької області.

Для цього потрібно пригадати особливості аналізу архітектурних творів, з якими ми ознайомилися на попередніх уроках.

Церква Покрови Пресвятої Богородиці в с. Сутківці. Хмельниччина

Практичне завдання.

Друзі! Для узагальнення вивченого пропоную створити ескіз архітектурної споруди в стилістиці однієї з відомих архітектурних пам’яток рідного краю.


ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ

  • 1. Визнач, на якому з поданих зображень бачимо кутовий, а на якому — фронтальний вигляд будівлі.
  • 2. До якого з видів архітектури належить кожна із цих споруд? Аргументуй свою відповідь.

Й. Б. Зауер. Троїцький собор у м. Чернігів

Ф. Фельнер і Г. Гельмер. Одеський національний академічний театр опери та балету

Альтанка в уманському дендрологічному парку «Софіївка»

Кондитерська фабрика «Roshen» у м. Вінниця

Житловий мікрорайон у м. Буча. Київщина

Урок №6 образотворчого мистецтва 7 клас "Вулиці, що творять образ міста"

 Перегляньте дистанійний урок 

Урок №6

або опрацюйте самостійно

Кожне місто має своє неповторне обличчя. І саме архітектурні споруди, що обрамляють широкі проспекти та бульвари чи вишиковуються обабіч вузеньких вуличок, творять незабутній образ міста. Саме він дарує нам ті особливі настрій і почуття, що залишаються назавжди в душі кожної людини. І якщо ви опинилися на вулиці, якою приємно йти, і все, що оточує вас, створює особливу атмосферу затишку, радості чи солодкого щему, знайте: ви потрапили під чари справжнього мистецтва архітектури. Тому сміливо можна стверджувати: архітектори, за чиїми проектами будуються споруди, і є головними творцями художнього образу будь-якого населеного пункту. Отож люди, не байдужі до історії своєї батьківщини, які цінують справжнє мистецтво, завжди піклуються про давні споруди, оберігають їх, аби донести цю красу до нащадків, поділитися нею з усім світом.

Привіт! Це Тереза Ді Дженнаро з Італії. Ми, італійці, надзвичайно пишаємося досягненнями наших художників, скульпторів та архітекторів, адже вони принесли нашій країні славу справжньої мистецької скарбниці. Щоденно туристи з усього світу милуються шедеврами італійських майстрів у численних музеях, галереях і виставкових залах

Флоренції, Рима, Венеції. Проте, не тільки музеї здатні задовольняти естетичні смаки людини. Не менш захоплює старовинна архітектура міст Італії. Художники з усього світу черпають творчу наснагу, захоплено споглядаючи та відображаючи красу «міста каналів і мостів», «міста закоханих» — неповторної Венеції.

Подивіться, як зобразив архітектуру венеціанських вулиць мій земляк — відомий італійський художник минулого століття Рубенс Санторо.

Р. Санторо. «Гондола на венеціанському каналі»

А тепер, друзі, проаналізуйте твір Рубенса Санторо «Гондола на венеціанському каналі» за поданим планом:

  • 1. Визначте, до якого виду та жанру образотворчого мистецтва належить цей твір. Аргументуйте свої судження.
  • 2. До якого виду архітектури належать зображені художником об’єкти?
  • 3. Поміркуйте, які засоби використав художник для створення відчуття глибини простору.
  • 4. Який настрій виник у вас після сприйняття цього твору?

Дякую, Терезо! Венеціанські канали на полотнах Рубенса Санторо таки по-справжньому чарівні. 

Практичне завдання.

Пропоную спробувати виконати пейзажне зображення міської вулиці. 

Для того, щоби правдиво відтворити дійсність у цій роботі, пригадаймо правила лінійної та повітряної перспективи.

Зверніть увагу на принципи побудови подібної роботи, подані на схемі з геометричними формами і на малюнку.

Зауважте, що допоміжні лінії, за допомогою яких виконується побудова, проводять від ребра кожної геометричної форми будівлі, що розташована від нас найближче, до відповідних точок сходження. Пам’ятайте, що всі точки сходження містяться на лінії горизонту.

Розгляньте завершений варіант пейзажної роботи та визначте, за допомогою яких виражальних засобів досягається ефект повітряної перспективи.

Роботу виконайте за власним задумом, керуючись етапами, що подано на с. 33 підручника.

ВИКОНАЙ УДОМА

У вільний час розглянь світлини, на яких зображено найвизначніші архітектурні пам’ятки твого рідного краю. Підготуй коротку історичну та мистецьку довідку про них.